martes, 15 de noviembre de 2011

Activitat 3. Reformulació

Per a posar en pràctica el projecte d’habilitats socials, la meua companya i jo començarem fent una xarrada en la qual explicarem i recordarem el concepte d’habilitats socials, els seus objectius, la finalitat per la qual se treballen, que passa si no les ensenyem i tot lo relacionat amb elles. Durant la xarrada ens ajudarem de PowerPoint perquè queden mes clares aquestes idees, i ja per finalitzar posarem un parell d’exemples d’activitats per concretar i detallar una mica mes els conceptes i passar a posar-li en pràctica.

                             

Una vegada feta la introducció, comencem:

Bon dia, cos hem reunit ací perquè hem pensat que seria bo posar en marxa un projecte d’entrenament d’habilitats socials ací en l’escola. Per això voldríem explicar-vos una mica de que va a constar aquest projecte:

D’acord amb V.E Cavall, entenem les habilitats socials com “un conjunt de conductes emeses per un individu, en un context interpersonal, que expressa els sentiments, les actituds, els desitjos, les opinions o els drets d’aquest individu d’una manera adequada a la situació, respectant aquelles conductes en els altres i que, generalment, resol els problemes immediats de la situació mentre minimitza la probabilitat del problemes futurs”

Al ser conductes que al nàixer no les tens, es a dir, que les vas adquirint durant tota la vida és important treballar per millorar-les tant a classe com a casa amb els pares i mares, ja que si no es comença a tractar-les des de la infància, als més petits els pot repercutir de manera negativa com:

-          Tindre timidesa davant d’altres situacions.
-          No parlar o tartamudejar quan una situació sigui estressant.
-          Sentir por a l’hora de relacionar-se, el que anomenen com, ansietat social.
-          Agressivitat davant de diverses situacions.
-          I arribant a un extrem màxim, l’aïllament.

Per això n’hi ha que fer un entrenament de les habilitats socials i es que l’entrenament de les habilitats socials es una ferramenta per a millorar la qualitat de vida, previndre l’aparició de problemes. Per això es necessari que es treballi amb totes les persones ja siguin de la mateixa edat o no. Cal dir que per això es important començar des dels mes petis. Al mateix temps de fer el projecte d’entrenament per als nens/es, ens serveix també per als educadors per a que mantinguem bones relacions en l’àmbit laboral, es a dir, que hi haja un bon ambient i a mes per a que la relació família-escola sigui l’adequada.

Per tant el seu entrenament comporta a:
-          Practicar les habilitats socials amb la gent del seu entorn, es a dir, la que te mes prop.
-          Millorar les habilitats que ja tenen, reforçant-les, perfeccionant-les o corregint les que no son adequades.

I tenen com a objectiu:
-       Adquirir noves habilitats socials que no posseïen i posar-les en pràctica en la seua vida.
-       Solucionar conflictes de bones maneres, es a dir, de manera mes pacifica.
-       Facilitar que expressen els seu sentiments, i que comprenguin el dels demés.
-       Potenciar l´autocontrol per a un millor desenvolupament físic, social i psicològic.
     

La posada en practica d’aquest projecte l’adaptarien a les activitats que se fan a l’aula i  no faria falta “perdre el temps”  per dir-lo d’una manera, ni canviar les activitats. També tindríem en compte les característiques dels nens i nenes, aspecte molt important i que hi ha que tindre present sempre.

                                            

Hi ha investigacions que relacionen els problemes en el desenvolupament habilitats socials durant la infància i els desajustos que es donen durant l’edat adulta, aquests problemes de desajustos van des del procés acadèmic fins a les alteracions psiquiàtrics, alcoholisme, depressió i conductes delictives, els nens que presenten un mal comportament social tendeixen a presentar altres problemes con dificultat en l’aprenentatge i diferències en el desenvolupament cognitiu i emocional, problemes delictiu en la infància i adolescència.


Activitat:

“LAS MARIONETAS ME CUENTAN...”
JUSTIFICACIÓN
El uso de cuentos y marionetas anima a pensar en un conflicto sin estar metido dentro de él y da la oportunidad de oír varias respuestas al mismo conflicto.

Nº DE PARTICIPANTES Y NIVEL
20 niños y niñas de 4 años, educación infantil.
OBJETIVO GENERAL
Reconocer que la búsqueda de soluciones es algo divertido y creativo.

OBJETIVO ESPECÍFICO
Buscar soluciones a problemas simulados.

CONTENIDOS
Contual: problemas simulados. Soluciones.
Procedimental: expresión de distintas ideas en la resolución de conflictos.
Actitudinal: valoración de la lengua como medio de resolver problemas.

MATERIAL
Marionetas y teatrillo.

ACTIVIDADES
Se montará un teatrillo para hacer una representación con marionetas. Se comentará con los niños que a veces tenemos problemas y  no se nos ocurre qué hacer. Entonces nos enfadamos o nos ponemos tristes.
Trabajar con marionetas. Éstas explicarán a los niños que necesitan su ayuda para solucionar algunos problemas “ ¿nos podéis ayudar a buscar la solución, niños?”
1.- Josef coge un cuento que está encima de una mesa. Santi va hacia él y le dice “Ese libro es mío, lo estaba mirando yo”. Josef le dice “ el libro es toda la clase y ahora no lo estabas mirando”. Niños ¿qué hacemos ahora? Vamos a darles ideas para no pelear y compartir el cuento.
2.- Mariano no ha sido invitado a ningún cumpleaños “¿cómo podemos hacer para que tenga
amigos y le inviten a su cumple?”
3.- Teresa le dice a su mejor amiga, Mónica “ya no soy tu amiga”. “¿qué podemos hacer para que vuelvan a ser amigas”
4.- Carlos no deja jugar a Iván con él en el recreo. ¿qué podemos hacer?
Los niños les pueden preguntar cosas a las marionetas y continuar el teatrillo.

TEMPORALIZACIÓN
Una sesión de 40 minutos.

Per a posar fi a aquesta xarrada posaríem dos vídeos d’interès:

No hay comentarios:

Publicar un comentario